Schildklierpatiënten meer klachten en risico op overdosis door tekort Thyrax

13-05-17

Veel schildklierpatiënten moesten gedwongen overstappen van Thyrax naar een ander merk levothyroxine. Als gevolg ervaren patiënten van de gedwongen overstap meer klachten, en werken en sporten zij minder. Mensen met een hoge dosis (>100µg) lopen het risico op overdosering. Dit blijkt uit onderzoek van het NIVEL.

Risico op overdosering
Van de patiënten die voor de overstap goed waren ingesteld en daarom op een zelfde dosis overstappen naar het nieuwe middel heeft ruim 30% na de overstap een te lage bloedwaarde (de zogenaamde TSH-waarde). Dit duidt, ondanks dat overgestapt is op eenzelfde dosering,  op een overdosering van het nieuwe middel. Dit effect is het sterkst voor patiënten die voor de overstap meer dan 100µg Thyrax gebruikten.  Internist-endocrinoloog Eric Fliers, voorzitter van de klankbordgroep: “Wij dachten vooraf: het valt waarschijnlijk  wel mee. Maar we zien nu toch dat het niet meevalt”.

Lees verder

(bijgewerkt: 13-05-2017)
« terug