Patiënt en apotheker

 

Reden voor het onderzoek Het Nederlands Instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg (NIVEL), heeft voor de Nederlandse Vereniging voor Addison en Cushing Patiënten (NVACP) een onderzoek uitgevoerd naar de impact van deze ziekten op het dagelijks leven. Dit onderzoek toonde aan dat veel patiënten zeggen nooit mondelinge informatie gehad te hebben over de manier waarop zij hun medicatie moeten gebruiken, en zelfs minder patiënten zegt ooit mondelinge informatie gehad te hebben over de mogelijke bijwerkingen van hun medicatie. Om bij onze studie te onderzoeken of apothekers een bijdrage aan het oplossen van bovengenoemde problemen kunnen leveren, is een vragenlijst gemaakt. Twintig apothekers zijn per telefoon benaderd. Maar 20% van de gevraagde apothekers wisten wat de ziekte van Addison en AGS inhouden. Bijna alle apothekers kwamen met oplossingen voor de gestelde problemen, gevraagd in de vragenlijst. Voor het probleem met het niet beschikbaar zijn van de goede doseringen in tabletten kwam 90% van de apothekers met de oplossing om de goede doseringen in capsules te bereiden. Om de verschillende doseringen in de capsules te onderscheiden, zou 38,9% de omhulsels van de capsules een andere kleur geven en 33,3% vond de oplossing in onderscheid in verpakking. Over het probleem van informatie verstrekking aan de patiënten met AGS en de ziekte van Addison, over de werking van de medicatie en de bijwerkingen van de medicatie gaf 77,8% van de apothekers aan dat patiënten altijd een bijsluiter bij hun geneesmiddelen krijgen. 44,4% van de apothekers gaf aan dat patiënten hun apotheker moeten vertellen dat zij de ziekte van Addison of AGS hebben, zodat de apotheker de juiste, specifieke informatie kan verstrekken.

Eerder besproken problemen en de resultaten van dit onderzoek wijzen uit dat er een groot communicatieprobleem is tussen de patiënten met de ziekte van Addison en AGS en hun apothekers. Om dit probleem op te lossen, moeten de patiënten de apotheker de juiste, specifieke vragen stellen. De NVACP kan hier een rol in spelen. Zij kunnen een lijst leveren met de belangrijkste vragen die patiënten willen weten, gebaseerd op al hun onderzoek. Deze lijst kunnen patiënten dan meenemen naar de apotheek en een persoonlijk gesprek aangaan. Op deze manier kan een patiënt zich meer op zijn gemak voelen tijdens het praten met zijn apotheker.

Lees de volledige scriptie: The problems of patients in pharmacies (Nederlandstalige samenvatting)

 

(bijgewerkt: 10-02-2010)

Wij onderschrijven de gedragscode van de Health On the Net FoundationWij voldoen aan de HON- code, die staat voor betrouwbare informatie over gezondheid:
Controleer hier.